De intrigerende levenscyclus van het bonnetje

De bonnetjesaffaire is een goed voorbeeld van de levenscyclus van informatie. Het gaat me hier niet om het bewust achterhouden van informatie en de Tweede kamer onvolledig inlichten, maar om de rol die informatie kan spelen. Even in herinnering roepen: in 2000 sloot toenmalig officier van Justitie Fred Teeven een geheime deal met hasjhandelaar Cees H. Hij mocht na aftrek van een boete een bedrag van 4,7 miljoen gulden houden.

Informatiekoninkrijkjes zijn verboden

Een belangrijke klant bezoekt het kantoor van een IT-adviesbureau. Het gaat om een groot internationaal project, waarin het gehele intranet wordt vervangen en nieuwe samenwerkingsapplicaties worden ingevoerd. De klant krijgt twee dagen lang uitleg over oplossingen voor de complexe opdracht en over de vordering van het project. Het projectteam heeft zijn presentatie aangescherpt om nog eens te laten zien dat het de juiste partij is om deze klus te klaren.

Is de waarheid, waarheid?

‘The dress’ was een paar jaar geleden een fenomeen. Het ging over de kleur van een jurk. Sommigen vonden het kledingstuk blauw met zwart terwijl anderen juist goud met wit zagen. Wat is waar? Ik herinner me de wereldwijde discussie op social media over welke kleur de jurk nu eigenlijk had. Hoe kon een foto van een ogenschijnlijk normale jurk zoveel verwarring zaaien?

Hoe verkeerde informatie een aankoop beïnvloedt!

  Gebogen over de kaart van Schotland was ik bezig een route uit te stippelen door ruige landschappen en langs mooie kastelen. Ook wilde ik de distilleerderij van die lekkere whisky op dat eilandje bezoeken. Het plezier van een vakantie begint al met de voorbereiding.

Stap voor stap de informatiemanagement cultuur verbeteren

Een medewerker met een archivering-achtergrond heeft in een bestaand document-management-systeem alle contracten van een fabriek opgeslagen die de organisatie al jaren probeert te verkopen. Deze medewerker kan elk gewenst contract voor je leveren. Helemaal geweldig zolang hij niet op vakantie gaat…

Wat is mijn informatie (mij) waard?

Ieder proces in de organisatie is afhankelijk van informatie. Alleen is niet elk proces even belangrijk en dat geldt ook voor de informatie die gebruikt wordt. Sommige informatie heeft veel waarde voor de organisatie – andere veel minder. Ook kan het zijn dat informatie vandaag veel waard is en morgen geen waarde heeft of juist andersom.

Combine Master Data and Meta Data to find information and improve administration effort

This blog was created in collaboration with Chiel Harmsen of Transcriptum. Co-workers want to find relevant information quickly. They need to do a good job efficiently. Information administrators have limited time to classify and maintain information for co-workers. The challenge increases due to the rapidly increasing volume of information (every 18-24 months the volume doubles) and due to the large diversity of information types (documents, email, audio, video, chat, discussions, wikis, databases, webpages, etc.) An example is the traditional departmental shared drive. Typically each department is given a part on a file server to store and share their electronic information. …

Your Digital Identity is your passport

Your Digital Identity is like your passport when you travel abroad. A passport provides the security officer at an airport with a means to verify who you are, check if you have the right to enter the country, what you are allowed to do f.i. business or stay for pleasure only, and how long you are entitled to stay. Officials, working for your government, issued your passport. Unfortunately not all passports are accepted in all countries. Some countries just don’t have sufficient trust in other countries. The same applies to Digital Identities f.i. your Facebook account has not established that you …

Digital Signature Capability Model for assessments

I described, in a previous post, why Digital Signatures are important to ensure processes are completely digital. Together with Ramfis Adrichem from 1017 Consultants, the Digital Signature Capability Model was developed. We developed this model as a tool to communicate what capabilities are required for an effective Digital Signatures product or service. The model contains the following dimensions: Channels: How will a user provide his / her digital signature? Content: What kind of content can be signed? Functionality: What are the core functions that are needed to support the process of the end users? Administration: What administrative functions are needed to setup and …

Digital signature improves information management

Digital Signatures are essential to achieving fully digital processes (see my previous post). I would like to explore how digital signatures contribute to the 7 Information Management principles.    Information has an owner 1 Digitally signed documents are easier to identify with respect to the owning organisation(s). However it does not mean the ownership will be assigned or will be clear. To solve this the owner must be registered at the storage location of the document f.i. in the meta data within a document management solution.   Digitally signed documents contain signing information. Therefore it is relatively easy to establish that a document …